Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

14 februari 2021 - 16:12
Marcel D. plaatste een vraag

Wie doet wat bij meerdere thuisdiensten?

Mijn echtgenote is zwaar hulpbehoevend en in ben invalide. Als mantelzorger ben ik beperkt om haar te helpen. Gelukkig komen er verscheidene diensten aan huis. Maar die diensten werken totaal niet samen. Ik kan/mag ook hun werk niet coördineren. Zo ontstaan er overlappingen en hiaten.
Sommige taken worden dan niet uitgevoerd. Denk aan een thuisverpleegkundige die weigert het bed (met zware matras die ik niet kan/mag opheffen) op te dekken op een moment dat er geen huishoudhulp is. Of handdoeken die na het douchen niet opgeruimd worden en kletsnat op de grond blijven liggen, enz....
Kan ik ergens vinden welke taken ik door de thuisdiensten mag laten doen en welke niet. Welke overheidsdienst is bevoegd?
Dankjewel, Marcel


3
15 februari 2021 - 13:25
Christine P. liet reactie achter

Zou zorgoverleg een optie zijn om taken af te spreken? Dat kan aangevraagd worden via de dienst maatschappelijk werk van de CM of bij thuiszorgdiensten.

https://www.cm.be/wat-te-doen/thuiszorg/vlot-verloop/zorgoverleg

Ik weet niet of een verpleegkundige het bed mag opmaken, maar handdoeken op de grond laten slingeren kan niet. Dat is al een kwestie van veiligheid, want je kan daarover vallen of vallen bij het oprapen.

Bepaalde dingen kan je misschien ook eens aankaarten bij je huisarts, het kan ook interessant zijn om die te betrekken bij het zorgoverleg.

16 februari 2021 - 20:05
Victor T. liet reactie achter

Marcel,

Ik heb uw probleem ook eens voorgelegd aan de thuisverzorging die bij ons komt. Zij vertelde mij dat het niet tot hun takenpakket behoort maar uit menselijk oogpunt het een kleinigheidje is om natte handdoeken eventueel op de verwarming of droogrek te hangen.
Het is, zoals Christine hierboven ook schrijft, ook een kwestie van veiligheid. De ene thuisverpleegkundige doet het, de andere houdt zich strikt aan de regeltjes.

Het bed opmaken daarentegen vond zij wel dat dit al een beetje (te) ver ging in haar taak als thuisverpleegkundige.

19 mei 2021 - 00:44
Katy D. liet reactie achter

dag Marcel, ik doe al 4 jaar o.a. ook beroep op gezinszorg (en nog heel wat andere diensten) voor mijn gehandicapte zoon. Het blijft mij verbazen hoe groot de verschillen zijn tussen zorgkundigen (verzorgenden) aangaande hun competenties, de geleverde kwaliteit van zorg en hun attitude (om mijn zoon te wassen), hoewel ze allen eenzelfde diploma/getuigschrift moeten hebben behaald om voor hun taken een loon te mogen ontvangen. Veel mantelzorgers doen het (zolang ze nog kunnen) vaak beter en vaak met veel meer liefde en goesting. Ik vrees dat met de campagnes om zoveel meer mensen naar de gezinszorg aan te trekken, het er niet op zal verbeteren, zolang men niet selectiever is (kan zijn) bij de rekrutering en selectiever (o.a. ook op basis van attitude en empathie) vooraleer men nieuwe kandidaten aan de opleiding "zorgkundigen" laat starten.
Veranderen van leverancier voor gezinszorg, kan mogelijks een oplossing zijn.
Tijden veranderen ook. Zoals ik van mijn moeder als tiener nog het huishouden heb geleerd, hoe de bedden op te maken, de badkamer achter te laten,.....enz. dat heb ik bij mij thuis nog geen enkele zorgkundige zien doen. Jammer is dat.

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.