Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

Terug

Er zijn voor de patiënten en hun omgeving is het belangrijkste

“We vullen een gaatje in het aanbod dat er al bestaat aan zorg voor mensen met kanker en hun familie, vrienden en verzorgers.” Dat zegt Rita Vandebroek, voorzitter van de nog jonge vereniging 'Het mobiele oor'. Die komt, op verzoek, aan huis. “We zijn gewone mensen, maar die wel een opleiding hebben gehad voor dit soort gesprekken. Op die manier bieden we een aanvulling voor de bestaande, professionele thuiszorg. En die is welkom. Dat merken we aan de reacties van de mensen.”

De waaier aan diensten voor mensen met kanker en hun naasten, zowel in zorgcentra, ziekenhuizen als in de thuiszorg, is al uitgebreid. En toch denkt 'Het mobiele oor' nog een lacune gevonden te hebben.

“Luisteren en tijd nemen voor het verhaal van de mensen”, legt voorzitter Rita Vandebroek uit. “Andere diensten komen 'iets' doen, vaak heel praktisch. En als buren, familieleden of vrienden binnenspringen, is ook dat vaak om 'iets' te doen, praktische hulp dus en die is bijzonder welkom. Maar een gesprek kan geweldig opluchten. Mensen die gewoon naar je luisteren. Dat is wat wij doen.”

Juiste weg

“Vergeet niet dat ook mensen die alleenstaand zijn, of alleenstaande ouders, in dit geval kunnen zijn. En dan is een gesprek, waarin ze even hun hart kunnen uitstorten, soms echt deugddoend. Voeg daarbij dat het aantal kankergevallen almaar toeneemt en dat heel wat behandelingen steeds ambulanter gebeuren. Een paar uren in het ziekenhuis voor chemo of bestraling en je staat weer op straat. Dan zijn wij er. Als de mensen dat tenminste willen.”

“Bovendien vinden heel veel mensen, in het enorme aanbod, niet meteen de juiste weg naar de hulp die ze echt wel kunnen gebruiken. Ook dan proberen we bij te springen. Voor senioren bijvoorbeeld is wegwijs geraken op het internet geen simpel iets. Onze doelgroep zijn dan ook volwassenen vanaf 18 jaar en ook hun mantelzorgers en familie”, legt ze uit.

Altijd aan huis

“We gaan altijd bij de mensen aan huis. Zo zie je ook hoe ze leven en waarmee ze beter geholpen kunnen worden. Want let op, vaak is dit tijdelijk.”

“Een andere reden waarom we aan huis gaan, is dat je dan vaak met meerdere mensen tegelijk kan spreken. Een meerwaarde omdat je meteen de kring rond de patiënt kent. En zo kan je hen in de richting van de betere thuiszorg begeleiden of van andere diensten die ze misschien niet eens kennen”, legt Rita Vandebroek uit.

“Maar vooral bieden we erkenning. Er zijn is het belangrijkste. Praten, de last een beetje delen, opluchting bieden. Onze band is immers anders dan die met de familie. Als we vertrekken zie je niks anders in huis maar misschien is er binnen in het hoofd van de patiënt wel flink opgeruimd”, licht de voorzitter toe.”

“Let wel: wij zijn geen psychologen die aan huis komen, maar gewone mensen, met hun eigen achtergrond, die als vrijwilliger een opleiding hebben gekregen voor dit soort gesprekken. Nooit gaan we onvoorbereid op pad. En nadien is er altijd een gesprek om de dingen van zich af te kunnen zetten.”

Niet voor iedereen

“Het is ook niet voor iedereen weggelegd”, beseft ze. “Daarom organiseren we een vorm van sollicitaties, waardoor we kwaliteit blijven bieden. Goed kunnen luisteren en 'open minded' zijn, zijn absolute voorwaarden. Hoe vaak we aan huis komen? Zo vaak de patiënt of de familie dat eigenlijk wil. En tot we zien dat de hulp die we geboden hebben echt heeft gewerkt.”

www.hetmobieleoor.be of 0471-12.12.80

Bron: Het Nieuwsblad 20 April 2016

beleving      0 reacties       22 april 2016

Het verhaal van mantelzorgcoach Tania

Tien ervaringsdeskundige mantelzorgcoaches (EMC’s) gaan voortaan mantelzorgers uit hun buurt coachen om zo hun weerbaarheid te vergroten. Hier lees je …

belangen      0 reacties

Het verhaal van mantelzorgcoach Rita

Tien ervaringsdeskundige mantelzorgcoaches (EMC’s) gaan voortaan mantelzorgers uit hun buurt coachen om zo hun weerbaarheid te vergroten. Rita Nevelsteen is een van …

belangen      0 reacties