Beste allen,
Mijn echtgenote is volledig bedlegerig (24/24hr) met uitgezaaide longkanker in combinatie met het Lambert-Eaton myastheen syndroom (oorzaak van haar bedlegerigheid).
Hierdoor heeft zij sedert midden maart 2020 een verblijfsonde die om de 6 weken vervangen wordt. Nu begint deze sonde haar parten te spelen (pijn in de blaas, pijnscheuten, na verzorging een half uur nodig om te recupereren van de blaaspijn omdat die sonde bewogen heeft, e.d. meer....) in die zin dat men nu spreekt om een suprapubische blaassonde te laten plaatsen.
Natuurlijk hebben we beiden al eens op internet gekeken wat bv UZ-Leuven en het UZA (Antwerpen) hierover schrijven. Ook onze huisdokter heeft al positief gereageerd in die zin dat het haar comfort zal verbeteren. De thuisverpleging raadt het ook aan omdat het gemakkelijk is, terwijl een andere thuisverpleegster het eerder niet ziet zitten. Hierdoor komt het probleem dat mijn echtgenote nog altijd met die 'als dit, als dat-vragen' in haar hoofd blijft zitten.
Mijn vraag nu:
- Zijn er hier patiënten die drager zijn van zulks een suprapubische blaassonde en hun ervaringen (of mantelzorgers) met ons willen delen? Wel in de wetenschap dat mijn echtgenote volledig bedlegerig is en dagelijks op het haar zijde dient gelegd (sorry voor het woord maar het is meer gerold door haar gewicht) voor verzorging (2x daags), stoelgang laten afkomen (1 tot 2x/dag) en ook om haar achterwerk eens te verluchten ter voorkoming van doorligwonden (bloeddoorstroming).
Alle reacties positief/negatief zijn meer dan welkom.
Met vriendelijke groeten,
Victor
Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.