Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

13 juli 2021 - 22:55
Ingrid D. plaatste een vraag

Alzheimer en groot valrisico

Mijn vader (83j) heeft alzheimer en woont samen met mijn moeder in een service flat. Hij heeft nog steeds een sterke wil en laat zich niet zomaar commanderen. Zij wonen nu dus in een klein appartement en hij verveelt zich sterk (kan eigenlijk ook bijna niks meer en krijgt dus weinig prikkels), hij stapt nog wel zelfstandig maar probleem is dat hij al een aantal keer is gevallen, meestal op het eerste zicht zonder zware gevolgen maar vorige week dus een zware val gemaakt toen hij naar de keuken wilde stappen (en mijn moeder zich even was aan het aankleden en hem dus niet kon in het oog houden).
Hij heeft bij die val een nekwervel gebroken en meerdere zware kneuzingen opgelopen. Een paar dagen in het hospitaal geweest en nu terug thuis. Eerste dagen was hij vrij gelaten en weinig actief door de pijn en pijnstillers en hij draagt nu dus ook een halskraag.
Vanaf gisteren is hij weer actiever en gaat soms naar bed, dan plots er weer terug uit, dan weer naar de living, etc.... Mijn moeder ondersteunt hem met het stappen wanneer ze kan maar kan moeilijk 24u/24 aan zijn zijde meestappen/ondersteunen telkens hij opstaat.
Ik maak me ernstig zorgen dat hij vroeg of laat weer zal vallen en zeker met die gebroken nekwervel kan dit enkel veel miserie opleveren.
Mijn vader kan niet stappen met een rollator of een driepikkel en een rolstoel is ook geen oplossing: als het nodig is, kan hij met begeleiding daar wel even in rondgedragen worden maar je kan moeilijk verwachten dat hij daarin afwachtend blijft zitten: hij zal eruit willen en dan verliest hij misschien zijn evenwicht.
We kunnen hem in de huidige situatie moeilijk vastbinden in een rolstoel... dat zou hij nooit accepteren.
Heeft er iemand ervaring met dit soort situatie en wat is jullie advies?

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.