Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

06 augustus 2024 - 11:41
Audrey V. plaatste een vraag

Mantelzorger als gepensioneerde

Goedemorgen,

Jammer genoeg is er binnen mijn familie afgelopen 2 jaar het één ander gebeurt.

Ik probeer dit zo goed als mogelijk te schetsen;

Mijn tante J van 84 jaar heeft een fantastische schoondochter F, jammer genoeg hebben ze bij F 2 jaar geleden jongdementie vastgesteld.
Niemand kan deze ziekte goed voorspellen maar het gaat niet de goede kant op.
F mag niet meer alleen zijn want dat is niet meer veilig en kan ook steeds minder zelf. F haar echtgenoot is nog steeds aan het werk.
Hierdoor verblijft mijn tante J telkens van maandag tot vrijdag in het huis van haar schoondochter om voor haar te zorgen.

Ondertussen is mijn tante J haar echtgenoot P van 87 na een mislukte oogoperatie blind geworden. Omdat mijn tante J niet voor allebei op 2 verschillende locaties kan zorgen zorgt mijn mama nu voor P.

Allebei, F en P, verblijven niet in zorginstelling.

Zowel mijn tante als mijn mama zijn op pensioen. Hebben zij eventueel recht op een toelage of hulp?

Alvast bedankt voor jullie hulp.


1
21 augustus 2024 - 11:32
Christine P. liet reactie achter

Dag Audrey,

Mantelzorg is in principe onbetaald. Sommige gemeenten hebben een mantelzorgpremie, maar die is vaak erg beperkt. Hier op de website vind je een overzicht, maar ik weet niet of ze dat bijwerken. Je vraagt dat best na bij jullie gemeenten, want het is overal verschillend.

Mijn advies is om contact op te nemen met de sociale dienst van jullie mutualiteit EN van jullie gemeenten. Die hebben een goed zicht op wat er allemaal bestaat. Voor mantelzorgers is dat niet veel, maar de personen waarvoor gezorgd wordt, hebben zeker recht op allerlei ondersteuning, bv als er aanpassingen nodig zijn in het huis. Ze kennen ook de diensten die kunnen helpen bij de mantelzorg, zoals thuisoppas, dagopvang, vrijwilligersvervoer, personenalarm etc.

Die diensten kunnen ook nakijken of F en P al krijgen waar ze recht op hebben. Bv de 140 euro van de Vlaamse zorgverzekering....

Er bestaan ook organisaties die zich specifiek bezig houden met mensen die blind zijn en met mensen met (jong)dementie. Vaak organiseren ze infosessies of activiteiten, ook voor naaste familieleden.

De meeste mutualiteiten hebben ook een vereniging voor mantelzorgers en ook voor mensen met een chronische aandoening. Die doen ook interessante dingen voor en met hun doelpubliek. Schrijf je eventueel in op de mailinglijst.


Veel moed aan de mantelzorgers en beide zieken.


Christine

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.