Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

18 mei 2022 - 07:49
Marleen T. plaatste een vraag

Pensioen gebruiken

Ik ben mantelzorger van mijn moeder,94 jaar, want ze kan niet meer alleen wonen.
Ze woont nu bij mij. Mag ik haar maandelijkse pensioen gebruiken voor kost en inwonen. ( eten, pampers medicamenten, kapster, manicure en pedicure, kleding...)
Ik heb een broer en een zus die al 8 jaar en 15 jaar ni meer omkijken naar mij moeder.
Of kunnen mijn broer en zuster nog aanspraak maken op dat pensioen, bij haar overlijden ?


1
30 mei 2022 - 18:59
Christine P. liet reactie achter

De enige persoon die recht heeft op het pensioen van je moeder is je moeder zelf, jij of je broer en zus hebben hier geen aanspraak op.

Natuurlijk is het evident dat je het pensioen van je moeder dient om alle uitgaven te betalen die zij heeft of die voor haar gedaan worden:
- medische kosten
- medicatie
- kleding
- persoonlijke verzorging zoals kapper, pedicure etc
- medisch materiaal zoals incontinentiemateriaal, bril, steunkousen, huur van een ziekenhuisbed etc
- uitstappen, etentjes, reizen (haar aandeel daarin)
- hobby's
- ...

Ook voor voeding is het logisch dat zij een deel mee betaalt. Je kan kijken hoeveel jullie wekelijks of maandelijks uitgeven qua voeding en dan haar aandeel berekenen of bv als jullie met drie zijn thuis, dan betalen jullie 2x de boodschappen met jullie geld en dan 1x met het geld van je moeder. Je hebt ook extra werk door het verzorgen (extra strijk, hulp bij persoonlijke verzorging etc), maar ga je dat aanrekenen en hoe?

Je hebt normaal ook extra kosten voor waterverbruik (ook extra wasmachines die je moet draaien), telefoontjes die je voor haar moet doen, verwarming die misschien hoger moet... Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat je kan aanrekenen als kost voor het inwonen.

Je kan een zorgovereenkomst opstellen waarbij een vergoeding wordt afgesproken met je moeder (nu te betalen of na haar overlijden), maar daarvoor laat je je misschien het beste adviseren door een jurist of een notaris. Ik weet dat sommige advocatenkantoren daar ervaring mee hebben.

Wees altijd voorzichtig met wat je doet. Geld is vaak een bron voor ruzies en conflicten achteraf tussen erfgenamen. Zorg dat je voor alle betalingen met het geld van je moeder een bewijs hebt. Het beste is dat je een soort kasboek bijhoudt waar je ook kassatickets of eventuele facturen in bewaart.

Ik heb hier iets gevonden, maar het is lang en niet zo simpel: https://www.seniorennet.be/redactie/artikel/150/wat-als-je-je-zorgbehoevende-ouder-bij-jou-in-huis-neemt
Nog info: https://www.mijntipsenadvies.be/2021-07/vergoeding-voor-zorg-voor-uw-ouders-VLVMVMAR_EU24091201

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.