Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

11 september 2018 - 09:27
Elisabeth P. plaatste een vraag

vrijstelling vdab

Als ik een vrijstelling aanvraag aan de vdab wegens zorg aan mijn echtgenoot met cva krijg ik per maand als uitkering 286€ netto. Ik begrijp het plaatje niet van onze regering. Wie kan van dit bedrag rondkomen met alle dokterskosten enz...


5
13 oktober 2018 - 00:10
Dirk G. liet reactie achter

Meld dit aan onze minister van gezondheid => Maggie de Block. Als we dit met veel en regelmatig doen zal ze misschien wakker worden.

19 oktober 2018 - 19:33
Elisabeth P. liet reactie achter

Heb al allerlei ministers een mail gestuurd. Nog nooit geen antwoord gekregen, zelfs geen bevestiging dat ze de mail hebben ontvangen. Inclusief M. De Block .................... En niet voor mij alleen, voor iedereen die mantelzorger is en die gewoon geen aandacht krijgen omdat iedereen het zo vanzelfsprekend vind dat men voor een zieke inwonende zorgt.

01 april 2019 - 15:07
Erwin N. liet reactie achter

Zie mijn voorstel onder 'Forum' mantelzorg en werk. Yes, we can!

20 september 2019 - 17:27
Liliane L. liet reactie achter

Elisabeth, dat is inderdaad iets wat ongelooflijk onrechtvaardig is. Reden daarvoor is dat het systeem vroeger werd misbruikt. Mensen die zogenaamd zorgden voor en die zodoende vrijstelling kregen. Volgens mij is dat makkelijk genoeg te controleren in deze tijden: welke geneesmiddelen nemen ze, wat is hun aandoening, woont behoevende/mantelzorger samen? Eenderhoe, het toegekende bedrag is nog gezakt tot 265Euro/maand en vanaf maand 25 nog 215Euro/maand. Je kan tot 48 maand opnemen, per minimum 3 maand tot één jaar- en verlengen dus tot 48 maand. Wat erna? Het nog zwartere financiële gat. We moeten onze stem laten horen - via bv mantelzorgverenigingen / ik ben bij de Parkinsonliga - zo zijn er nog liga's. Dat is het probleem: dat we geen spreekbuis hebben voor alle mantelzorgers en de zieke. Alle suggestie is welkom!

21 februari 2020 - 12:37
Katrien B. liet reactie achter

Elisabeth, ik voel met je mee. Ook ik zit in hetzelfde schuitje. Ik ben een werkloos gezinshoofd en zorg reeds 8 jaar voor mijn inwonende moeder, een mens met dementie na CVA. Aanvankelijk zorgde ik tezelfdertijd ook 3,5 jaar voor mijn vader die een beroerte had gekregen en in een RVT moest worden verzorgd.
Enkel maanden geleden suggereerde de VDAB om het statuut van officiële mantelzorger aan te nemen. Dat kan voor 4 jaar en is volgens de VDAB voor mij de beste oplossing tot aan mijn vervroegde pensionering.
Met de uitkering die ik krijg van de RVA kan ik mijn eigen kosten niet betalen. En dit terwijl mijn broer zijn beroepsactiviteiten gewoon kan verderzetten zonder ook maar iets voor ons moeder te hoeven doen.
Mijn moeder wil niet naar een woonzorgcentrum. Ze is wel bereid om het financieel verlies t.o.v. mijn werklozenuitkering bij te passen maar daar wil mijn broer dan weer niets van weten. Temeer omdat er op dit ogenblik geen enkele wettelijke regeling voor mantelzorgers is!!!!!
Dit is gewoon "hallucinant"!!

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.