Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

18 september 2018 - 18:04
N L. plaatste een vraag

tegenwerking familie

Zijn er hier mensen die ook broers en zussen hebben die u uitschelden en kleineren omdat je voor een ouder zorgt en er altijd probeert te zijn waar nodig?
Ik heb het even gehad, en ga er niet onderdoor omdat vader achteruitgaat en veel naar het ziekenhuis moet, ik ga er onderdoor omdat ik uitgescheld wordt en omdat ze zeggen dat va mij voortrekt, terwijl dat helemaal niet zo is. Ik kan niets goed doen, vroeger was het dat ik nooit met va naar het ziekenhuis rijd, nu rijd ik altijd(ik kan ht zo regelen op het werk) en nu ist ook weer niet goed. Maar wat moet ik doen? Telkens ik vraag aan een van de 4 broers of zussen om eens mee te rijden, krijg ik altijd een nee, dus ben ik zover dat ik altijd maar zelf rijd.
Ik word echt radeloos.


3
18 september 2018 - 21:34
Els S. liet reactie achter

Ja, hoor, bekend verhaal! Bijvoorbeeld (één van de vele die ik zou kunnen vertellen!): toen mijn moeder in het ziekenhuis lag, en ik geen dag van haar zijde week, kwam een zus een keer op bezoek en het eerste wat ze tegen me zei/snauwde was: ‘ben jij haar waakhond, of zo?’. Analyse van dergelijke opmerking leert je veel over de persoon die ze maakt. Ik probeer het te negeren en doe wat ik doe op de eerste plaats voor mijn moeder, maar ook voor mezelf. Later zal ik tevreden kunnen terug kijken dat ik zo goed voor haar gezorgd heb. Dat is natuurlijk wat de zussen frustreert: zelf willen/kunnen ze het niet opbrengen en dan uit jaloezie maar snauwen en treiteren... Mijn advies: zorg zo goed mogelijk voor je va als je kunt, en laat zijn noden centraal staan, niet het ego en de jaloezie van je familie!

19 september 2018 - 09:53
N L. liet reactie achter

Het is moeilijk om er zomaar aan voorbij te gaan. Het zijn echte scheldtirades, ik wordt er heel onzeker over. Wat ik ook doe (of niet doe) het is nooit goed. In ieder geval is het idd zo dat ik mij nooit schuldig zal moeten voelen, dat ik niet genoeg heb gedaan, ik ben er gewoon waar nodig, niet meer, maar ook niet minder.

08 oktober 2018 - 22:13
Ilse J. liet reactie achter

Niet gemakkelijk, zo'n situatie. Is er al eens geprobeerd om rond de tafel te zitten en taakafspraken te maken ? Misschien kan het al helpen om hier eens een open gesprek over te hebben?
Daarnaast moet je in de eerste plaats ook goed voor jezelf blijven zorgen, zodat je er zelf niet onderdoor gaat. En je zeker niet schuldig voelen !

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.