Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

06 december 2020 - 18:35
Victor T. plaatste een vraag

Communicatieblad

Beste,
Graag even een korte voorgeschiedenis.
Sedert 10/03/2020 krijgt mijn echtgenote thuisverzorging van het wit-gele kruis. Bij aanvang van de verzorging werd er door hen een kaftje bij ons achtergelaten dat ' Verpleegkundig dossier' genoemd wordt. Ieder onder ons kent zou dat verpleegkundig dossier moeten gehad hebben en dus kennen. Nu kom ik tot mijn vraag:
Rond 13/09/2020 vertoont mijn echtgenote haar eerste tekenen van doorligwonden op het achterwerk. Daar mijn echtgenote meer en meer last krijgt van haar botkanker neem ik elke morgen een foto om de evolutie vast te leggen van deze wonden. Dit voor de huisarts en ook voor het verplegend persoon. Na een maand hebben we het onder controle tot begin november deze terug de kop opsteken, weliswaar niet meer zo erg als in september maar toch. Op 27/11/2020 tijdens het bezoek van de huisarts wordt door hem naar het 'communicatieblad' gevraagd om te kijken wat de verpleegkundigen hierin genoteerd hebben omtrent deze wonden. Mijn echtgenote en ik vallen uit de lucht en maken de huisarts er op attent dat alles in hun computer wordt genoteerd. Volgens onze huisarts echter is dit een verplichting van het RIZIV en dat bij een controle van deze dienst dit blad bij de hand moet liggen en consulteerbaar/ingevuld moet zijn voor/door elke zorgverstrekker, dit om problemen te vermijden. Ook ik als mantelzorger mag daar mijn bemerkingen in noteren zodat elke zorgversterker hier nota kan van nemen.
Heb de ochtendverpleegster hiervan in kennis gesteld die het ging aankaarten bij haar directie.
Op 30/11/2020 krijgen wij bericht van diezelfde thuisverpleegster dat als de dokter vragen heeft hij maar moet bellen naar het hoofdbureel en vragen naar xxxxxx die hem graag verder zal helpen.
Een bizarre opmerking van de thuisverpleegster die in het weekend kwam en ik haar vroeg om op dit blad even "o.k. geen bijzonderheden" (was volgens de huisdokter genoeg) te vermelden was echt van de pot gerucht (sorry, eigen interpretatie) en luidde als volgt: "Als er iets met mijn echtgenote gebeurt (overlijden) moet dit 'Verpleegkundig dossier' terug naar het wit-gele kruis waar alles wat in de computer staat in dit dossier vermeld zal worden. Ik heb mij dan de bedenking gemaakt wat daar het nut van is want de communicatie stopt gewoon mocht mijn echtgenote komen te overlijden.
Heeft er dus iemand ervaring hierin en weet die juist hoe nu de vork in de steel zit (liefst wettelijk) met dit 'communicatieblad' en zeker omdat de huisarts sprak over 'problemen krijgen' met het RIZIV. Wie krijgt problemen, welke problemen, is dit enkel bij een palliatief dossier enz, enz........
Bij een kennis van ons die haar vader ook een palliatief dossier heeft en door dezelfde dienst verpleegd wordt is dit blad wel aanwezig en wordt er enkel indien nodig iets in genoteerd bv nieuwe wonden e.d.....Zij woont wel in een andere regio en hun verpleegkundigen worden dus aangestuurd door een andere regiozetel dan de onze.
Mijn echtgenote heeft een palliatief dossier.
Graag reacties indien mogelijk want ik wil niet dat wij de speelbal worden in een welles/nietes spelletje tussen huisarts en verzorgende dienst want daar is zal alleen mijn echtgenote de dupe van zijn.
Reeds bedankt op voorhand.


2
09 december 2020 - 14:05
Christine P. liet reactie achter

Ik raad je aan om contact op te nemen met je mutualiteit - hoofdkantoor of dienst maatschappelijk werk. Zij zouden over correcte info moeten beschikken of je minstens kunnen doorverwijzen.

Het wit-gele kruis heeft ook een ombudsdienst in geval van problemen. https://www.witgelekruis.be/ombudsdienst

04 januari 2021 - 13:54
Victor T. liet reactie achter

Christine,

Hartelijk dank voor de info en mijn verontschuldigingen voor de late reactie.
Vandaag het bezoek gehad van een medewerkster van Wit/Gele-kruis en het probleem nogmaals aangekaart. Het blad ligt ondertussen al een 14 dagen ter beschikking van de huisarts. Het probleem lag eigenlijk bij het personeel dat vond ze dan dubbel werk moesten doen door het invullen van dat communicatieblad en ook nog eens het inbrengen in hun computer.
De afspraak is gemaakt dat dit communicatieblad enkel zal ingevuld worden als er veranderingen in haar toestand plaatsvinden en bij niet wijziging van de toestand er niets wordt ingevuld.
Bedankt nog voor je reactie

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.