Netwerk voor mantelzorgers, van maandag tot zondag

22 augustus 2016 - 14:26
Mieke . plaatste een vraag

Welke vraag rond mantelzorg zou jij willen voorleggen aan politici?

Tijdens het Forum van de Patiënt en de Mantelzorger kan je op speeddate met politici. Welke vraag rond mantelzorg zou jij graag beantwoord willen? Plaats ze hieronder en wij spelen ze door!

Meer info: http://www.ma-zo.be/news/vrije-tijd/uittip-het-forum-van-de-patient-en-de-mantelzorger/


10
22 augustus 2016 - 15:22
Nicole S. liet reactie achter

Mijn vraag voor de politici: wat zou volgens jullie een oplossing zijn om mantelzorg en werk goed te kunnen combineren? En hoe zou dat dan in de praktijk kunnen toegepast worden?

06 september 2016 - 10:41
Marie P. liet reactie achter

Een van de redenen waarom ik mijn moeder niet naar een woonzorgcentrum wil doen, is dat er veel te weinig verzorgend personeel is. Erkennen jullie dit probleem? En welke oplossing zien jullie hiervoor? Met de vergrijzing zal het aantal personen die in een woonzorgcentrum zullen moeten worden ondergebracht alleen maar toenemen.

06 september 2016 - 10:45
Roel V. liet reactie achter

Waarom zijn er zo'n grote verschillen tussen de mantelzorgpremies? Kan dat niet meer gelijk worden getrokken?

07 januari 2017 - 09:15
Caroline L. liet reactie achter

Ik ben al mantelzorger sedert 1993 daarom heb ik nooit kunnen werken en een pensioen opbouwen, misschien zouden ze die jaren kunnen laten meetellen om later een menswaardig pensioen te krijgen? Dat is mijn grote angst als ik alleen zou achterblijven. Ik heb nul inkomsten en ben volledig afhankelijk van mijn man zijn pensioen!

03 februari 2017 - 15:41
Annie B. liet reactie achter

ALS patiënt waarvan de diagnose een maand voor zijn 65ste werd vastgesteld kan niet meer in aanmerking komen voor een PAB. Dit is toch niet eerlijk. Hoe kan ik als mantelzorger mijn partner alleen blijven verzorgen wanneer de aftakeling van dag tot dag evolueert. Ik heb veel steun aan de verpleging maar op termijn zal dit niet meer voldoende zijn. Nacht shift en dag shift 7 op 7 is niet vol te houden. Maar voor 65 plussers is het blijkbaar niet meer de moeite om nog een beetje levenskwaliteit te krijgen.

12 juni 2017 - 23:38
Inge B. liet reactie achter

waarom is er een belastingsvoordeel voor mantelzorgers voor hulpbehoevenden op hetzelfde adres en niet voor mantelzorgers op een ander adres, die ook dag en nacht zorgen 7 op 7
In mijn geval bv woon ik boven mijn moeder in een blok van 3 appartementen allen behorende en bewoond door familie in eerste graad. Alleen omdat wij een verschillend busnummer hebben kom ik niet in aanmerking!!! ik ben alleen in mijn appartement boven als zij 's nachts slaapt! Ik ben alleenstaande en heb zero sociaal contact meer en zero tijd voor mezelf. Dus ik vraag nogmaals, waarom is onder hetzelfde dak niet genoeg en moet het persé hetzelfde busnummer zijn??!!! Wij hebben de blok indertijd "samen" gekocht omwille van de voorziene zorg voor mijn moeder!!

24 juni 2017 - 11:01
Rudy A. liet reactie achter

Inge B,ik ben ook mantelzorger en woon op hetzelfde adres als de zorgbehoevende.Maar ik heb ook geen belastingsvoordeel .

17 november 2017 - 15:36
Leen S. liet reactie achter

De werkgevers zijn tot hiertoe niet verplicht om rekening te houden met werknemers die mantelzorg uitoefenen. ik hoop dat hier verandering gaat in komen, want het is niet makkelijk om werk en mantelzorg te combineren met elkaar. Waarom niet soepeler zijn voor mantelzorgers om naar minder werkuren of voorbeeld een 4 daagse werkweek kunnen over te stappen ?

10 januari 2018 - 10:24
Nancy A. liet reactie achter

ik ben drie jaar geleden zelf gecrasht en sindsdien mantelzorger voor beide ouders. Heb zelf serieuze pijnproblematiek ,, cvs, fibromyalgie en artrose,2 trombose gehad , 4 voetoperaties en zo nog een en ander. Stond op invaliditeit en ben er ten onrechte afgegooid.Heb het in proces getrokken, ben door 5 behandelende artsen werkonbekwaam geacht , en dat heb ik nu verloren en de motivatie van de gerechtsarts is dat ik als mantelzorger dagelijks insta voor het huishouden van mijn ouders en dus ook parttime kan gaan werken.Ze hebben 8u/week poetshulp en ik doe administratie, doktersbezoeken en om lichte boodschappen en apotheek gaan. Dus word ik afgestraft omdat de arts het BEGRIP mantelzorger niet goed kent...Dus ben ik nu verplicht om de mantelzorg over te dragen aan iemand anders...en tegen de beslissing in beroep te gaan...

30 september 2018 - 10:33
Chris V. liet reactie achter

Wij wonen in Aarschot en daar is geen gemeentelijke mantelzorgpremie.
Waarom geeft elke gemeente niet hetzelfde bedrag?

Alleen ingelogde gebruikers kunnen een reactie toevoegen. Je kan hier inloggen of hier registreren als je nog geen account hebt.